Tuesday, October 09, 2007

JEUGD ECOLOGISCHE BRIGADES

Sinds de laatste berichtgeving is er al weer heel wat tijd verstreken en zoals dat hoort bij dit soort projecten zijn we ook al weer heel wat stappen verder.

De winnaars van de schooltuincompetitie zijn aangewezen. De tuinen zijn opnieuw ingezaaid, en nog een keer opnieuw omdat de watertoevoer per waterwagen van de gemeente door stakingen een tijdje niet funcioneerde en twee van onze scholen hebben een prijs gewonnen in een milieuprijsvraag van de gemeente Cochabamba.


Op een viertal scholen in Cochabamba (een stad van ongeveer 700.000 inwoners) heeft de gemeente aan elke winnaar 4.000 bolivianos ter beschikking gesteld voor het te realizeren project van de jeugd ecologische brigades. Het is de bedoeling dat deze “brigadas ecologicas” uit maximaal 30 schoolkinderen bestaan en dat deze brigades zich 4 maanden in gaan zetten voor een van de volgende milieu themas:
- Vuilnis
- Lucht vervuiling
- Water vervuiling
- Herstel van groene ruimtes

Met onze school Carlos Medinacelli hebben we met succes meegedaan met een voorstel over stadstuinbouw, waarbij vooral de recycling van materiaal centraal staat. De kinderen gaan in geimpoviseerde bloempotten/plantenbakken thuis groenten kweken. Bovendien gaan we de kinderen leren hoe ze van organisch afval compost kunnen maken.

Op San Antonio staat vooral de siertuin centraal die we aan gaan leggen op het schoolplein. Hiernaast wordt de ecologische brigade volgend jaar de hoofdverantwoordelijke voor de schooltuinen in San Antonio (deze liggen wat beter beschut achter een rij klaslokalen).

Wij zijn zeer tevreden dat deze twee scholen op deze wijze extra financiele ondersteuning van de gemeente ontvangen om ook de schooltuinen, waar we dit jaar hard aan gewerkt hebben en nog aan werken, voorlopig een duurzaam vervolg te kunnen geven. Tenslotte is DUURZAAMHEID een van de kernwoorden als we het hebben over het milieu.


Arnold Brouwer

9 oktober 2007

p.s. de volgende keer meer over de afloop van de schooltuinencompetitie.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home